Bilder från senaste mecktillfället

Jag var uppe vid bilen för några veckor sedan för att rycka ut större delen av inredningen för att få mig en uppfattning om skicket på golvet i bilen. Jag blev faktiskt ganska positivt överraskad. Golvet var, i mina ögon, i mycket bra skick (bortsett från ett hål som jag och svärfar orsakade)!

Jag låter som vanligt bilderna tala för sig själva :)


Såhär snygg är bilen utan skärmar och inredning :)


Bilen snett framifrån, höger fram. Lite svetsjobb här. Visst ser han ledsen ut? :(


Sad, sad car.


Här var det tomt! Bortsett från den svarta "smutsen" (vilken egentligen är klister från ljudisoleringsmattorna) så ser det riktigt fint ut!


Här ska baksätet sitta egentligen. Ser bra ut här med! :)


Finns några små tendenser till sämre skick precis under pedalerna till vänster. Dock inget farligt än, så det blir till att rostskydda där vid nästa besök :)


Här uppe till höger har golvplattan gett med sig. Skära loss och svetsa fräsch plåt!

-------------------------------------------------

Så ser det alltså ut för tillfället. Nästa steg blir att insförskaffa mig en svets, och sen blir det till att svetsa, svetsa, svetsa :)

Det var allt för nu!

Over and out!

Lägesuppdatering

Så, det har stått stilla ett tag nu på meck-fronten. Anledningarna är många, men framförallt så saknar jag just nu en svets, vilken jag mer eller mindre måste ha för att arbeta vidare.

MEN, jag har ett par navkapslar på ingång från vårt kära grannland Norge. Så projektet går framåt, om än i snigelfart :) Finns visst SAAB-fantaster lite överallt i världen. Det glädjer mig :)

Tänkta också passa på att tipsa om Östgöta Saabklubbs årliga Saabmarknad i Norrköping som kommer att äga rum fösta helgen i September, dvs Söndagen den 4 September, och dit är man välkommen redan på lördagseftermiddagen om man vill för trevlig samvaro och grillning. Annars är det söndagen som gäller för marknaden. Fina SAAB:ar kommer att kunna skådas, men framförallt, mycket reservdelar kommer att finnas till salu :)

OBS!!!!
Nytt för i år är att marknaden är flyttad till Kråkvilan i Norrköping.

Info finns här också: http://www.ostgotasaabklubb.com/calendar.php

Det var allt för nu :)

Interiören utplockad; check!

Dessvärre glömde jag kameran hemma när jag var vid bilen och pillade, nu i helgen som var :( Jag får se till att knäppa en hel del bilder nästa gång jag besöker "Gurkan".

Fredagskvällen och lördagsförmiddagen dedikerades helt och hållet till "Gurkan", och visst fasiken blev det en hel del gjort! Båda framsätena och baksätet monterades ur. Golv- och ljudisoleringsmattor plockades ur/revs bort för att helt och hållet komma ner till plåten/golvet.

Det var en mycket vaker syn måste jag säga! Näst intill helt felfritt golv är ju alltid skönt :) Dessvärre är det ett hål rakt igenom vid det främre högra domkraftsfästet (detta visste jag om sedan tidigare), så här blir det till att svetsa. Bortsett från detta blev jag som sagt väldigt positivt överraskad! Det var knappt så man stötte på ytrost "där nere", så nu återstår det "bara" att kolla golvplåten underifrån så att allt ser OK ut där.

Nästa moment i processen lutar åt att bli svetsning faktiskt. Lite rolig fakta är att jag inte ens äger en svets och att jag aldrig i hela mitt liv tidigare har svetsat :P Men som man brukar säga, någon gång måste ju vara den första, och övning ger färdighet, så jag tänker bara kasta mig in i hetluften direkt :)

Detta var allt för den här gången. Bilder kommer nästa gång jag besöker pärlan.

Over and out!

Demontera bakskärmar; Check!

Gårdagen spenderades i sin helhet uppe vid sommarstugan för att försöka demontera bilens gamla rostiga bakskärmar. Nya, bättre begagnade, skärmar i plast inhandlades i fredags. Jag gör som vanligt och låter bilderna berätta hur det gick för mig under skruvandet :)


De nya skärmarna i plast


Bilen är upphissad och däcket bortmonterat. Let the show begin!






Självklart satt skruvar och bultar stenhårt i karossen, samtidigt som
arbetsutrymmet var rent ut sagt förjävligt. Då tar man till vinkelslipen
och så fixar man på egen hand lite extra utrymme att arbeta på :)




"Lika bra att kapa bort hela skiten" tänkte jag. Och så gjorde jag också :)


Då ser det ut såhär när man kapat och fixat sig lite utrymme att
skruva på.


Äntligen borta!


Men smutsigt var det, så avfettning + vatten blev nästa steg.


Se så fint det blev! Underredsmassan gör att det ser smutsigt ut, men den är faktiskt "ren" här :)
Till min stora förvåning hittade jag inte en enda allvarlig rostskada här bak. Me so happy!


Så var det dags för vänstersidan. Mycket pill var det här också, men det gick tillslut :)


Såhär såg det ut när vänstra bakskärmen lades till handlingarna.


Det såg faktiskt väldigt bra ut på vänster sida också. Dock hittade jag ett litet rosthål som ska undersökas lite noggrannare vid nästa besök. Det sitter lite dumt till vid stötdämparfästet, men jag hoppas att det inte ska vara någon fara :) Blir till att svetsa om inte annat!


Nere på "fötter" igen.


Passade också på att demontera bakre kofångaren. Inte mycket rost här heller faktiskt! :)


Efter en heldag vid bilen känner jag mig mycket nöjd med resultatet.

Mer fix blir det nästa helg! Säten och dörrpanel ska monteras ut då jag har nya dörrar på G (och vill behålla min riktigt fina inredning) samt att rostletningsarbetet ska underlättas :)

Over and out! :)


Lite fler bilder

Tänkte bara langa upp lite fler bilder som far min tog imorse :)



Båda skärmarna av.



Högra främre hjulhuset. Genom rosthålet ser man strålkastaren :) Svetsning blir det här.


Mera rost. Höger bakskärm. Blir plastskärm här och till vänster.


Fuktskyddad :)

Äntligen har bilen fått nytt (temporärt) hem! :)

Vill börja med att tacka mina föräldrar och även mina svärföräldrar för hjälpen vid flytten från Oxelösund till Norrtälje.

Lyckades även (efter mycket "om och men", j*vla rost!) montera av bilens båda framskärmar. Bilderna nedan säger väl det mesta :)




Japps, då var bilen uppvinschad på släpet! Först stod den dock med fronten mot dragbilen, men vi märkte att släpet blev aningen framtungt, så vi bestämde oss för att rulla ner bilen igen och vinscha upp den med baken före :)



Efter en 20 mil lång bilresa är vi äntligen framme vid det nya hemmet :)



Här får den stå ett tag framöver.



Det var INTE såhär mörkt när jag började skruva av framskärmarna kan jag ju säga :P Rosten, i samband med ett par väldigt svåråtkomliga skruvar, gjorde att det hela tog lite längre tid än väntat att lossa skärmarna :P



Alla skruvar lossade här förutom en besvärlig bultrackare framtill, under kofångaren. Den satt som berget och blev tillslut rund och fin efter många försök med spärrnyckel. En "grispitt" (vet faktiskt inte vad de heter på riktigt) gjorde susen dock!


Se så glad jag är! Första cancerbölden avlägsnad!




Vänster hjulhus, fram. Lite rost, såklart :P


Såhär såg det ut i höger hjulhus, fram. Bilden skulle egentligen behöva vridas 90 grader åt höger för att göra sig själv rättvis, men men, denna får duga för nu.

--------------------------------------------------------

Längre än sådär kom jag inte ikväll :( Vid denna första anblick kan jag väl säga att det blir till att lära sig att svetsa, men det ser jag inte som ett hinder - snarare som en jävligt häftig och rolig utmaning :)

Detta var allt för idag. Over and out! :)


Update: Bilflyttning

Ibland har man lite tur och saker går fortare än man tror :) Redan nu på söndag kommer bilen att flyttas från dess preliminära mekplats i Oxelösund till dess mer permanenta plats strax utanför Norrtälje!

Då kan ÄNTLIGEN rivningsarbetet påbörjas :)

Gårdagens pillande resulterade i både positiva och negativa upptäckter och resultat

Då var man äntligen iväg till bilen igen för att försöka få loss en helveteshjulbult som vägrade släppa. Tur är det att man har svärfar och hans verktyg till hjälp. Bulten vägrade helt enkelt släppa, så gårdagens meckande involverade gasbrännare, rörtång, vinkelslip och lite annat smått och gott!

Resultatet; sista vinterdäcket av, sista sommardäcket monterat. Dock med bara 4 hjulbultar, så det blir till att skaffa en till. Detta var dagens positiva resultat.

Nu till det negativa. När bilen skulle hissas upp använde vi oss av bilens högra, främre domkraftsplatta, och gissa vad? Jo, visst fan ger den vika en aning, så det blir till att dubbelkolla så att det inte är fullt med rost i bottenplattan. Tråkig nyhet, men det skulle väl vara alltför bra om HELA underredet skulle vara 100 % felfritt :P Man får räkna med lite bakslag ibland, så länge det inte blir för mycket.

Plockade även ut batteriet och märkte att batteriet var helt slut, vilket inte var helt oväntat. Blir till att pröva med destillerat vatten, men jag har svårt att tro att det kommer att göra susen. Nytt batteri är nu uppskrivet på "att köpa"-listan.

Det var allt för idag! Nästa steg blir att flytta bilen från Nyköping till Norrtälje, där rivningsarbetet kan börja :)

Over and out!

Nehepp...

Nehepp, då vart det inget mekande idag heller :/

Jävla regn säger jag. Det kliar rejält i fingrarna nu, men jag får helt enkelt fortsätta att drömma om att få ett garage här i Nyköpingstrakten så man verkligen kan sätta igång på riktigt!

Over and out!

Första officiella bilderna :)

Så, då var det dags för lite bilder!


Bakifrån. Stått i lada i flera år, så smutsig är den :)


Älskar sättet som huven öppnas på <3


Vänster bakskärm. AJ AJ AJ - ack denna rost. Nya plastskärmar ska på sen :)[/b]


Ja, vad ska man säga? Ser ut som gamle Gurkan har fått sig en snyting :/ Blir ny plåtskärm här


Motorrummet. Ser fint ut :) Finns dock en hel del slangar som, på grund av sin stelhet och krispighet (liknande ett grillchips), måste bytas


Insidan har dock klarat sig VÄLDIGT bra. Allt är fint och fräscht här faktiskt :)


Sätena i väldigt fint skick, både fram och bak. Inte en enda spricka!


Mattorna är lite smutsiga, men bortsett från det ser de bra ut :)


Takinredningen sitter som den ska! Inget häng här inte :)


Som ovan. Finfint i taket!




Sådärja! Ska iväg imorn och försöka få loss en j*vla hjulmutter som vägrar att lossna. Sen blir det nog en liten tvätt. Får dock ta det lugnt och hoppa över högtryckstvätten, så man inte blåser fler hål än nödvändigt i karossen :)

Renoveringen av en SAAB 96:a från 1976 kan börja!

Hej gott folk!

Har här i veckan tillslut haft turen att inhandla en underbar SAAB 96:a som, med min hjälp, ska räddas från skroten. Bilen användes dagligen som bruksbil fram till 2004, då den ställdes av. Bilen kördes senast 2007. Färgen är lejongul :)

Jag tänker självklart dokumentera det hela här på forumet i en tråd, men innan jag börjar berätta om bilen, mina framtidstankar och visar bilder på "Gurkan" (jupps, går hädanefter under arbetsnamnet Gurkan) så tänkte jag berätta lite om mig själv.

Jag blir 23 år gammal i år och är bosatt i Nyköping. Jag har ingen, och då menar jag verkligen INGEN, erfarenhet av bilmeckande. Jag har fixat diverse småfel och lack-/rostskador på min 9-3:a, men det är väl ungefär så långt min kunskap vad gäller bilar sträcker sig i dagsläget. Jag är nog en sån där person med "tummen mitt i handen", skulle jag nästan vilja påstå.

DOCK tänker jag inte låta detta hindra mig, utan jag har bestämt mig för att kärleken för dessa otroligt vackra gamla bilar ska hjälpa mig att lära mig mer om bilar, samtidigt som ännu en 96:a räddas från skroten.

Nåja, nog sagt om det. Vad har jag tänkt mig då? I dagsläget ser det hela ut ungefär såhär (har inte hunnit kolla exakt vad som behöver göras);

x Bilen ska först och främst fraktas till sommarstugan där ett strippningsarbete kan påbörjas. Rostborttagning och rostförebyggande blir min prio ett. Undersidan först, för att sen arbeta mig vidare över hela bilen :)
x Vänster fram- och bakskärm behöver bytas ut och lackas.
x Eventuellt byts även höger fram- och bakskärm ut. Återkommer till detta efter mer noggrann besiktning.
x Eventuellt ska även dörrarna bytas ut då det finns en del rost i nederkant. Återkommer till detta senare.
x Nytt, rostfritt avgassystem ska monteras.
x Motoröversyn (dvs. inte helrenovering). Slangar ska ses över och bytas ut, batteri behövs ett nytt, kolla el. etc. etc.
x Se över bromsar.

-----------------------------------------------------------------------------

Det som står i listan ovan är det som jag vid första anblick kunde se behövde ordnas. Bilen står just nu lite dumt till, så har inte möjlighet att alls pilla på den i dagsläget. Blir bättre när den är stationerad vid sommarstugan :)

Slutligen vill jag poängtera att detta är ett projekt som kommer att ta tid, och det får ta tid. Jag har inte brottom att bli färdig, men visst vore det trevligt om den kunde vara klar om 3-4 år :)

Over and out!

RSS 2.0