Demontera bakskärmar; Check!

Gårdagen spenderades i sin helhet uppe vid sommarstugan för att försöka demontera bilens gamla rostiga bakskärmar. Nya, bättre begagnade, skärmar i plast inhandlades i fredags. Jag gör som vanligt och låter bilderna berätta hur det gick för mig under skruvandet :)


De nya skärmarna i plast


Bilen är upphissad och däcket bortmonterat. Let the show begin!






Självklart satt skruvar och bultar stenhårt i karossen, samtidigt som
arbetsutrymmet var rent ut sagt förjävligt. Då tar man till vinkelslipen
och så fixar man på egen hand lite extra utrymme att arbeta på :)




"Lika bra att kapa bort hela skiten" tänkte jag. Och så gjorde jag också :)


Då ser det ut såhär när man kapat och fixat sig lite utrymme att
skruva på.


Äntligen borta!


Men smutsigt var det, så avfettning + vatten blev nästa steg.


Se så fint det blev! Underredsmassan gör att det ser smutsigt ut, men den är faktiskt "ren" här :)
Till min stora förvåning hittade jag inte en enda allvarlig rostskada här bak. Me so happy!


Så var det dags för vänstersidan. Mycket pill var det här också, men det gick tillslut :)


Såhär såg det ut när vänstra bakskärmen lades till handlingarna.


Det såg faktiskt väldigt bra ut på vänster sida också. Dock hittade jag ett litet rosthål som ska undersökas lite noggrannare vid nästa besök. Det sitter lite dumt till vid stötdämparfästet, men jag hoppas att det inte ska vara någon fara :) Blir till att svetsa om inte annat!


Nere på "fötter" igen.


Passade också på att demontera bakre kofångaren. Inte mycket rost här heller faktiskt! :)


Efter en heldag vid bilen känner jag mig mycket nöjd med resultatet.

Mer fix blir det nästa helg! Säten och dörrpanel ska monteras ut då jag har nya dörrar på G (och vill behålla min riktigt fina inredning) samt att rostletningsarbetet ska underlättas :)

Over and out! :)


Kommentarer
Postat av: Fredrik C

Hej,



Vet inte om du är medveten om det men vänstra plastskärmen är till ca 68 och äldre. Hålet för tanklocket sitter högre upp. Enklast vore nog att försöka hitta en annan skärm?

2011-08-10 @ 21:11:43
Postat av: Robert

Hej!



Jo, jag blev medveten om detta strax efter köpet :/ Jag tror däremot att jag faktiskt modifierar skärmen så att det passar tanklocket för min 96:a :)

2011-08-12 @ 00:08:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0