Renoveringen av en SAAB 96:a från 1976 kan börja!

Hej gott folk!

Har här i veckan tillslut haft turen att inhandla en underbar SAAB 96:a som, med min hjälp, ska räddas från skroten. Bilen användes dagligen som bruksbil fram till 2004, då den ställdes av. Bilen kördes senast 2007. Färgen är lejongul :)

Jag tänker självklart dokumentera det hela här på forumet i en tråd, men innan jag börjar berätta om bilen, mina framtidstankar och visar bilder på "Gurkan" (jupps, går hädanefter under arbetsnamnet Gurkan) så tänkte jag berätta lite om mig själv.

Jag blir 23 år gammal i år och är bosatt i Nyköping. Jag har ingen, och då menar jag verkligen INGEN, erfarenhet av bilmeckande. Jag har fixat diverse småfel och lack-/rostskador på min 9-3:a, men det är väl ungefär så långt min kunskap vad gäller bilar sträcker sig i dagsläget. Jag är nog en sån där person med "tummen mitt i handen", skulle jag nästan vilja påstå.

DOCK tänker jag inte låta detta hindra mig, utan jag har bestämt mig för att kärleken för dessa otroligt vackra gamla bilar ska hjälpa mig att lära mig mer om bilar, samtidigt som ännu en 96:a räddas från skroten.

Nåja, nog sagt om det. Vad har jag tänkt mig då? I dagsläget ser det hela ut ungefär såhär (har inte hunnit kolla exakt vad som behöver göras);

x Bilen ska först och främst fraktas till sommarstugan där ett strippningsarbete kan påbörjas. Rostborttagning och rostförebyggande blir min prio ett. Undersidan först, för att sen arbeta mig vidare över hela bilen :)
x Vänster fram- och bakskärm behöver bytas ut och lackas.
x Eventuellt byts även höger fram- och bakskärm ut. Återkommer till detta efter mer noggrann besiktning.
x Eventuellt ska även dörrarna bytas ut då det finns en del rost i nederkant. Återkommer till detta senare.
x Nytt, rostfritt avgassystem ska monteras.
x Motoröversyn (dvs. inte helrenovering). Slangar ska ses över och bytas ut, batteri behövs ett nytt, kolla el. etc. etc.
x Se över bromsar.

-----------------------------------------------------------------------------

Det som står i listan ovan är det som jag vid första anblick kunde se behövde ordnas. Bilen står just nu lite dumt till, så har inte möjlighet att alls pilla på den i dagsläget. Blir bättre när den är stationerad vid sommarstugan :)

Slutligen vill jag poängtera att detta är ett projekt som kommer att ta tid, och det får ta tid. Jag har inte brottom att bli färdig, men visst vore det trevligt om den kunde vara klar om 3-4 år :)

Over and out!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0